4 weken reizen in Japan

Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Fenneke 1 maand geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

Hoi Wouter,
    Ik kom 24 juli in Tokyo aan en blijf dan 27 dagen in Japan. Ik zoek tips om de tijd qua treinvervoer slim aan te pakken. Mijn schema ziet er ongeveer zo uit:
    3 dagen Tokyo, dan dacht ik slim te zijn en naar Nagasaki te vliegen ipv met de Shinkansen te gaan. Sneller dunkt me, en dan hoef ik die travel pas nog niet te activeren. Dan blijf ik een dag of 2-3 in Nagasaki, zou dan naar Hiroshima willen gaan. Vandaar naar Henro Island (Takamatsu?) en een of 2 keer de dagboot naar Naoshima.
    Ik dacht dat ik voor dat deel van de trip ook de Sanyo pass West kon kopen voor 7 dagen en daarna de 21 dagen Shinkansen pas te laten ingaan.
    Van Takamatsu wil ik naar Himeji, Kyoto en Tokyo terug.
    Als ik vanuit Tokyo een dagtocht ga boeken met een aparte touroperator naar bv Mt Fuji, heb ik dan een pas nodig of regelen zij dan een bus, waar die pas niet voor nodig is? Vanuit Tokyo zou ik misschien ook nog een dagtocht naar Tochigi willen maken maar dat kan blijkbaar met de Shinkansen Nasumo.
    Of heb ik in Tokyo geen railpass nodig maar kan ik dat anders oplossen?
    Ik zou het geweldig vinden om van je te horen.
    Hartelijke groet,
    Ruut

Wouter
    Sleutelbeheerder

Hi Ruut,

Leuk dat je op ons forum terecht gekomen bent 😊.

Zo te zien ben je al een behoorlijk eind op weg met je plan. Ik denk dat je alles bij elkaar genomen zo geen 21-daagse railpas nodig hebt. Aan de 14-daagse versie heb je meer dan genoeg.

Zeker op Shikoku, zoals het Henro Island echt heet, zou een pas een beperking kunnen zijn. Er zijn daar zoveel mooie plekken waar je met de trein niet maar met de bus wel komt.

Ook voor je verblijf in Tokyo heb je geen railpas nodig. Het stikt er van de private lijnen en metrolijnen waarop de Japan Rail Pass niet geldig is. Bovendien is het openbaar vervoer in Tokyo goed betaalbaar.

Plan wel je dagtrip naar Tochigi op een moment dat je railpas nog geldig is, want het zou zonde zijn om dan juist zonder te zitten.

Voor een trip naar Mt. Fuji heb je ook niet zoveel aan de railpas. De beste verbinding tussen Tokyo en Mt. Fuji is de Odakyu Railway, waar de Japan Rail Pass niet geldig is. Dus of je nu kiest voor een bus tour of toch zelf met de trein naar Mt. Fuji reist, de railpas heb je er niet voor nodig.

Helpt dat je een beetje op weg? Ik hoor het wel als je meer vragen hebt.

Gr. Wouter

Hi Wouter,
    Wat een feest om bevestigd te worden in mijn keuze! Maar je denkt dat ik met die Sanyo WEST pas en een 14 dagen pas prima uit de voeten kan, dus, als ik het goed begrijp. Met die pas kan ik ook met de bus, toch?
    Nou, dan ga ik die regelen.
    Nog een vraagje: hoeveel baat ga ik hebben bij de Greenpass ipv de gewone? Er is een redelijk prijsverschil, maar heb je met de gewone meer risico op moeten staan? Of is dat sowieso uitgesloten. Of minder wifi/stroom? Is het daar makkelijker om een praatje te maken met Japanners?
    Ik reis solo, en als je tips hebt om met reguliere Japanners contact te leggen – in het engels, dat wel – dan hoor ik dat ook graag. By the way, ik ben een vrouw, dat zeg ik maar even, met mijn voornaam…:-) Voor het geval dat sexe een ander advies oplevert qua contacten met Japanners.
    Groet,
    Ruut

Wouter
    Sleutelbeheerder

Hi Ruut,

Ik denk inderdaad dat je met een Sanyo WEST pas en een 14-daagse pas voldoende ruimte hebt om je schema in te richten zoals jij dat wilt. Je kunt die passen overigens alleen in bussen van JR gebruiken. Dat zijn langeafstandsbussen ala Flixbus. In stad- en streekvervoer is zijn de passen vrijwel nergens geldig.

Je hebt verder geen green pas nodig denk ik hoor. Je kunt voor Shinkansen en Limited Express treinen kosteloos stoelreserveringen maken op alle grote stations. Dat kan ook al een paar dagen vooraf. Dan ben je altijd zeker van een zitplaats. Bovendien reizen de meeste mensen in de reguliere klasse, dus daar heb je ook de meeste aanspraak.

Verder is een leuke manier om met Japanners in contact te komen in een badhuis of een onsen (warmwaterbron / kuuroord). Van oudsher is dat een sociale ontmoetingsplek en er is altijd wel iemand die je aanspreekt, zeker als buitenlander.

Gr. Wouter

Fenneke
    Bijdrager

Wij hadden op onze laatste reis wel een green pass, en het leek wel een ongeschreven regel om daar stil te zijn, zo rustig was het (er werd ook omgeroepen dat je moest bellen op het balkon ipv in de coupe). Dus als je gezellig wil kletsen zou ik inderdaad geen green pass nemen.

En stoelen reserveren kan ook voor de gewone klasse inderdaad gratis en vantevoren (tot een maand vantevoren, ook als je de pas al wel ingewisseld hebt maar hij nog niet is ingegaan).

Om een gesprek te beginnen kun je het beste beginnen met ‘Soemiemasen, do you speak English?’ Dan weten ze dat je van goede wil bent qua interactie (want je begint met een Japans woord) waardoor ze meer durven, en als ze niet willen/kunnen praten met je kunnen ze meteen ‘nee’ zeggen op je vraag.

Goede reis en veel plezier!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.